FoLLow mY sTorieezyy,,

AWAS!! PENYAKIT PHYOMETRA PADA KUCING

Assalamualaikum, SELAMAT SEJAHTERA, ANYONGHASEYO..
kepada semua pembaca blog azz..


Entry kali nie, utk semua pengemar kucing,
Azz pun bela kucing, so azz pun berjaga2 la..jika kes mcm nie berlaku..
AMBIK PERHATIAN, kerana benda nie sangat penting ..

APA ITU PHYOMETRA???
Phyometra adalah segenis penyakit yang berpunca daripada jangkitan rahim pada kucing yg dianggap serius dan boleh mengancam nyawa seekor kucing. Berwaspada la..ye..



SIMPTOM – SIMPTOMnya ialah :

-          Ia akan berlaku dalam lingkungan 6 – 8 minggu selepas si kucing betina nie sudah gatai2 (hahaha) nak mengawan dengan si kucing jantan.

-          PHYOMETRA NIE, ADA DUA JENIS IAITU
     * Phyometra terbuka & Phyometra tertup
*   *Phyometra terbuka :- servik si comel anda terbuka dan akan mengeluarkan nanah yang sangat busuk dari kemaluaannya, biasa nya ia berwarna krim, merah jambu @ coklat.
-        *  Phyometra tertutup : ok ini sangat bahaya....  kerana nanah terhasil didalam rahim dan tidak keluar di kemaluan si comel terserbut
 
SO SCARY....

Diingatkan sekali lagi ye,
kes nie adalah kes yang emergency yg tak boleh diambil ringan,
jgn smpai si comel anda didalam keseksaan disebabkan penyakit ini,
 kesian kat dia.. kita tuan dia kita harus la bertanggungjawab sakit, xsakit dia kita kena ambil berat.



Phyometra nie, boleh mengakibatkan organ dalaman si comel 

ROSAK  dan darahnya menjadi racun.

Selain daripada simptom nanah tersebut ada juga simptom lain yang kita dapat lihat pada sicomel contohnya:-
-       *   Hilang selera makan
-       *   Berat badan turun naik
-       *   Kelesuan ( tidak aktif , xmain,ligat semuala )
-        * Haus melampau ( asyik minum air ja )
-     *    Kerap kencing
-        *  Perut buncing ( seperti bunting ) take note ye nie..
-        *  Jumlah sel darah putih meningkat.

OK!! BILA DAH JADI MCM TU.. MACAM NAK DIANOGSIS???

Biasanya, vet akan melakukan rutin pemeriksaan pada si comel
dan
akan bertanya sejarah perubatan,
 termasuk kali terakhir si comel di lihat mengawan.

Vet juga akan memerhatikan nanah yang keluar dari kemaluan si comel,
dan mampu merasa pembengkakan yang berlaku
di dalam rahim samada melalui ultrasound mahupun x-ray.



MEMANG xde kaedah tradisional ,
Ini semua VET sahaja yg boleh rawatnya.
Segeralah jumpa mereka ye.................
Bila penyakit ini disahkan oleh doktor,
 serta merta rahim si comel anda akan dibuang dan semestinya mandul la.. 
(apa boleh buat, itu saja penyelesaian nya )







Akhir kata, dari saya sentiasa tengok keadaan kucing anda, research apa yang patut mengenai penyakit penyakit yg selalu ada pada sikucing yg comel nie.. ye..

ok.. by2 nantikan lagi entry entry yang menarik dari azz... pada minggu yang akan datang..











ingin azz perkenalkan inilah..kucing yg keluarga azz bela,
namanya PUTRI...

yg suka menaip:


-           

No comments:

Post a Comment

ringANkan jari jemari anda utk mengomen..
kalau xde email ke jangan risau
click comment as tu PILIH anonymous
tq...

JOM TENGOK ENTRY YANG LAIN :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...